Saturatie meting

Meten zuurstofgehalte in het bloed

Eind 2022 zijn wij gestart met het meten van het zuurstofgehalte (saturatie) in het bloed bij de baby’s. Dit doen wij direct na de bevalling en op dag 2 of 3. Bij ongeveer 1.250 kinderen wordt er namelijk jaarlijks een hartafwijking vastgesteld. De meeste aangeboren hartafwijkingen zijn gelukkig goed behandelbaar. Tijdens de zwangerschap wordt de 20-weken echo uitgevoerd om eventuele afwijkingen bij de baby vast te stellen. Hiermee wordt bijna 60% van de hartafwijkingen opgespoord. Helaas wordt een deel van de aangeboren hartafwijkingen gemist. Kort na de geboorte heeft een baby vaak nog geen verschijnselen die wijzen op een hartafwijking. Hierdoor worden ze soms te laat herkent of zelfs gemist. Er kunnen meer hartafwijkingen opgespoord worden wanneer wij het zuurstofgehalte in het bloed meten, deze daalt dan namelijk. Aan de baby zelf merk je namelijk niet altijd of hij een hartafwijking heeft. Eind 2022 zijn wij daarom gestart met het meten van de saturatie (zuurstof gehalte in het bloed) bij baby’s. Dit kan gewoon bij jullie thuis plaatsvinden. Wij meten dit aan de hand en de voet van de baby. Een foto zie je hiernaast.

Naast aangeboren hartafwijkingen kunnen ook andere aandoeningen leiden tot een te laag zuurstofgehalte. Baby’s met een infectie of problemen aan de longen kunnen ook een laag zuurstof gehalte hebben. Deze aandoeningen kunnen op deze manier dus ook eerder opgespoord worden.

Heb je nog vragen? Stel deze dan op het spreekuur aan de verloskundige. Deze meting wordt uiteraard alleen met toestemming van ouders uitgevoerd.